rozmiary reklamówek

Reklamówka – poznajcie historię plastikowej torby na zakupy

Trudno jednoznacznie określić, kto był wynalazcą reklamówki. Można jednak odtworzyć proces jej powstawania i wyznaczyć w nim najważniejsze punkty zwrotne. Cała historia rozpoczęła się jeszcze pod koniec XIX wieku.

Historia reklamówki

W ciągu 120 lat od pierwszych ważnych odkryć, jakość, przeznaczenie i rozmiary reklamówek bardzo mocno się zróżnicowały. Zdążyliśmy też dobrnąć do momentu, w którym staramy się ograniczać ich zużycie. Ale sięgnijmy do źródeł. Poznajcie długą drogę, jaką przeszła plastikowa torba na zakupy, zanim stała się tym, czym jest teraz.

Powstanie reklamówki przypisuje się Gustawowi Thulinowi Stenowi. To on ją opatentował jako plastikową torbę na zakupy. Miało to miejsce stosunkowo niedawno, bo w 1965 r. Ale, jak się okazuje, ten wynalazek ma więcej ojców, a jego historia sięga końca XIX wieku.

rozmiary reklamówek

120 lat temu

Reklamówki nie byłoby bez materiału, z którego jest wykonana. W 1899 roku niemieckiemu chemikowi udało się jako pierwszemu zsyntetyzować tworzywo sztuczne. Hans von Pechman wynalazł polietylen – współcześnie bardzo powszechnie używany materiał. Jednak zanim jego wynalazek trafił do masowej produkcji, musiało minąć jeszcze 34 lata.

1933 r. należy uznać za kolejny przełom. Wtedy brytyjski koncern ICI opracował technologię produkcji polietylenu na szerszą skalę. Dopiero w tamtym momencie zaczęto wytwarzać opakowania z tworzyw sztucznych. Jednak żadne z nich nie spełniało ściśle roli plastikowej torby na zakupy, ani jako taka nie zostało opatentowane.

Inny przełom

Poza materiałem, bez którego nie byłoby współczesnej reklamówki, ważny jest sam pomysł stworzenia torby na zakupy – czyli przedmiotu, który pełni taką funkcję. Ten zakiełkował w głowie Amerykanina z stanu Minnesota w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Walter D. Hubner, który był właścicielem sklepu spożywczego, w 1912 r. wymyślił torbę na zakupy. Ale, jak się domyślamy, nie była to reklamówka. W tamtym czasie polietylen nie trafił jeszcze do masowej produkcji. Jego torba była wykonana z papieru i trzeba przyznać, że był to strzał w dziesiątkę. „Papierówka”, nazwijmy ją tak w kontraście do reklamówki, stała się niesamowicie popularna. Kilka lat później była sprzedawana w liczbie ponad miliona sztuk rocznie.

Powrót do współczesności

I tu ponownie docieramy do lat 60. XX wieku. Opatentowana przez Steina plastikowa torba na zakupy weszła do powszechnego użycia i masowej produkcji. Ale nie byłoby jej bez von Pechmana i Hubnera. W latach 70. nadano jej nazwę reklamówka. Nazwa odnosiła się do jej funkcji – na powierzchnię toreb nanoszono informacje i wzory pełniące rolę reklamy. Ale z czasem tej samej nazwy zaczęto używać w stosunku do wszystkich toreb na zakupy wykonanych z polietylenu, również tych bez nadruku.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *