Jak wprowadzić na rynek nowy zawód

Czy da się wykreować zupełnie nowy zawód, nieznany dotąd nikomu, nieistniejący, świeży i nowatorski? Stworzenie takiego zawodu jest z pewnością trudniejsze niż jego wprowadzenie na rynek, ale i tu są do pokonania przeszkody niespotykane w przypadkach standardowych.

Pomysł na biznes

O pomyśle na biznes w kontekście wprowadzenia na rynek nowego zawodu można myśleć dwojako. Po pierwsze, żeby w ogóle myśleć o wprowadzeniu na rynek nowego zawodu, pomysł na biznes musi być na prawdę dobry, a po drugie – wprowadzanie na rynek nowego zawodu może być samo w sobie dobrym pomysłem na biznes. Zajęcie się zawodowym wprowadzaniem na istniejący rynek nowych zawodów wymaga na pewno dużej kreatywności, znajomości zasad marketingu, promocji, pozyskiwania funduszy, umiejętności przewidywania nadchodzących trendów nie tylko gospodarczych, ale i w szeroko pojętej modzie, która dotyczy nie tylko ubrań, mebli, samochodów, gadżetów, ale również ludzkich zachowań czy nawet potrzeb. Jest to więc zajęcie tyleż ciekawe, co trudne i nie gwarantujące wcale sukcesu.

A co, gdy mamy tylko jeden, ale za to naprawdę wartościowy pomysł i chcemy go wprowadzić w życie samodzielnie? Wszystkie wymienione wyżej cechy charakteru i osobowości na pewno nam się przydadzą. Teraz trzeba mieć jeszcze dodatkowo konkretny plan działania.

Dobry marketing

Strategia to podstawa. Ponieważ produkt (czyli nieznany nikomu dotąd zawód) jest unikalny i potencjalnie interesujący, cała kampania musi być przygotowana w najmniejszych szczegółach, zanim po raz pierwszy w ogóle komukolwiek z zewnątrz o nim wspomnimy. Nowości nie znoszą falstartów. Dlatego najpierw przede wszystkim trzeba opracować szczegółowy plan, w jaki sposób zabezpieczyć się przed plagiatem, jak w miarę możliwości zapewnić sobie wyłączność przynajmniej w początkowej fazie projektu oraz jakimi drogami promować nowy zawód – dobry marketing to warunek sukcesu. Oczywiście, jak w każdym biznesie, na pewno powstaną „po drodze” nowe problemy, które trzeba będzie rozwiązać, niedające się przewidzieć sytuacje, którym trzeba będzie sprostać. Jeśli jednak jesteśmy wewnętrznie przekonani o sile naszego pomysłu i zrobiliśmy wszystko, co mogliśmy, żeby przygotować się do wyzwania – po prostu zacznijmy działać.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *