Podróżowanie koleją odbywa się już od wielu wieków.
Kompendium historii kolejnictwa
Ślady kolejnictwa zanotowano już 2500 lat temu w Asyrii, lecz pierwsze koleiny świadczące o przetaczaniu ładunku znaleziono w starożytnym Egipcie i Grecji.
W szesnastym wieku po raz pierwszy zastosowano drewniane szyny i drewniane wózki, służące do dużo wygodniejszego transportu ciężkich towarów, lecz nie było to trwałe tworzywo – drewno pod wpływem wilgoci butwiało i szybko się rozpadało.
Prawdziwa rewolucja w kolejnictwie rozpoczęła się w wieku dziewiętnastym, gdzie po raz pierwszy zastosowano rodzaj parowozu ciągnącego wagony. Od tego czasu kolej rozpoczęła bardzo dynamiczny rozwój.
Parowozy z biegiem lat zostały wyparte przez lokomotywy elektryczne, a ciągła ich modernizacja pozwala na osiąganie coraz większej szybkości.
Powszechne zastosowanie trakcji elektrycznej przyczyniło się do zmniejszenia emisji dymu z lokomotyw napędzanych paliwem stałym typu węgiel. Obecnie natomiast, prowadzone są prace nad jeszcze nowocześniejszym rozwiązaniem, z punktu widzenia ekonomicznego dużo tańszym, a mianowicie wodorem — pociąg na wodór, zdaje się być maszyną przyszłości.
Pociąg na wodór
Paliwo wodorowe również znane jest od kilku wieków, lecz nie było stosowane na szeroką skalę. Po latach wznowiono prace nad tym ekologicznym paliwem, zaczęto budować silniki pozwalające na użycie paliwa wodorowego. Silniki takie można zauważyć w kilku modelach samochodów, autobusów a obecnie – w pociągu. Pierwszy na świecie pociąg na wodór został uruchomiony w Niemczech we wrześniu 2018 roku.
Paliwo wodorowe to przykład bezemisyjnego paliwa, całkowicie ekologicznego, gdyż w procesie spalania wydziela się para wodna, która w żadnym razie nie ingeruje w środowisko naturalne.
Dodaj komentarz